Purot.net ja käyttäjäkokemuksia lukiossa

Olen ryhtynyt käyttämään purot.net -wikiä sananmukaisesti työkseni. Nyt joulukuun alussa alkoi uusi jakso ja uudet kurssit, ja tällä kertaa otin wikin käyttöön lukion ekaluokkalaisten kanssa. Samoin toisella abikurssilla on wiki myös.

Kokemukset näyttävät oikein positiivisilta. Ekaluokkalaisilla on käytössään omat kannettavat, joten wikin käyttö sujuu teknisesti helposti sekä koulussa että kotona. Abien kanssa olemme käyttäneet aiemminkin some-sovelluksia, joten he alkavat olla jo melko tottuneita wikiin oppimisympäristönä. Ekaluokkalaiset ovat vielä vähän ihmeissään siitä, mitä wikissä tulee ja voi tehdä. Samalla kurssilla ekaluokkalaisten kanssa on kuitenkin yksi toisen vuoden opiskelija suorittamassa kurssia itsenäisesti, ja hänen toimistaan nuoremmat saavat mallia.

Opettajan kannalta wiki on mainio: sinne voi laatia tehtävät ja sen avulla voi seurata opiskelijoiden edistymistä ja kommentoida heidän tekstejään. Samoin wiki ratkaisee myös pulman itsenäisistä suorituksista. Aiemmin itsenäisistä suorituksista olen laatinut erilliset tehtävät, joita opiskelija on palauttanut paperilla, mutta nyt kurssin voi suorittaa itsenäisesti samaan aikaan, kun se on menossa muutenkin. Pienessä lukiossa voivat opiskelijaa kiinnostavat kurssit olla päällekkain, joten itsenäiselle opiskelulle tulee olla mahdollisuus.

Abikurssilla on paljon erilaisia käsitteitä, jotka tulee hallita. Käsitteiden määrittelytehtävä on wikissä hyvä, sillä eri ryhmien laatimat määritelmät poikkeavat toisistaan, ja opiskelijat voivat käydä konkreettisesti hakemassa lisätietoa toistensa määrittelyistä. Kukin ryhmä oli kuvannut käsitteitä juuri sopivasti erilaisista näkökulmista, joten yhteismääritelmästä tuli kattava. – Opettajan antama palaute määrittelyistä on tärkeä, koska se ohjaa opiskelijoiden työtä jatkossa. Tässä onkin tärkeä oman kehittymisen paikka. Hyvin helposti palaute on sormella osoittelevaa eikä sellaista, joka johtaisi lisäpohdintaan ja näin opiskelijan oman ajattelun kehittämiseen.

http://essee11.purot.net/ai8_tekstitaitojen_syventaminen

Oppilaiden kokemattomuuden erilaisten some-sovellusten käytöstä opiskelussa näkyy heidän toisilleen jättämissään kommenteissa. Wikin käyttö koetaan osin vitsinä: kommenteissa on keskinäistä herjan heittoa ja facebookmaista arviointia. Toisaalta näin he rakentavat omaa opiskelijan identiteettiään. Kurssilla on yksi opiskelija, joka oli erityisen hämmentynyt wikin käytöstä, ja hänen kommenttinsa erottuvat joukosta. Kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan toiminta tästä kehittyy.

Olen myös AI8-kurssin wikin aloitussivulle harjoitellut itsesäätelytaitojen ohjaamista. Tein Polldaddy-sovelluksella kaksi kyselyä, toinen on sovellus IPPI-kurssilla käytetystä emootioiden hallinta -kyselystä, toinen on kirjoittamisen opiskeluun liittyvä kysely. Tästä löytyi jälleen yksi kehittämisen kohde omassa työssäni: mistä voin opettajana ottaa esim. tällaisia kyselyjä julkiseen käyttöön syyllistymättä tekijänoikeusrikkomuksiin? Toisaalta kyselyjä voi jokainen opettaja tehdä itsekin, ja ne muistuttavat aiemmin tehtyjä ja julkaistuja kyselyjä. Missä menee plagioinnin raja?

Muuten: Polldaddy upposi ainakin kahdella eri tavalla wikiin helposti, ja oppilaiden oli helppo vastata kyselyihin. Aion käyttää näitä vastakin.

Yksi vastaus artikkeliiin “Purot.net ja käyttäjäkokemuksia lukiossa

Jätä kommentti