Gradumietteitä

Gradun aiheeksi olen kaavaillut sellaista, joka antaisi vastauksia seuraaviin käytännön ongelmiin: miksi opiskelijat palauttavat kurssille kuuluvat työt myöhään ja miten saisin opiskelijat ymmärtämään äidinkielenkin opiskelun merkityksen ja tekemään tehtävänsä niin hyvin kuin pystyvät. Ongelma koulutyössä nimittäin näkyy niin, että monet heikommat tai keskiverrot opiskelijat jättävät harjoitustekstinsä arvioitaviksi vasta kurssin loppuvaiheessa. Usein he eivät ehdi saada niistä palautetta, joka auttaisi kokeessa ja ylipäänsä koko oppimisessa.

Ensimmäinen kysymys liittyy mielestäni itsesäätelytaitoihin ja toinen motivaatioon. Haluaisin lisäksi käyttää purot.net -wikiä, sillä se on minusta kätevä ja näyttäisi siltä, että jotkut opiskelijat voisivat hyötyä sen käytöstä. Wikin avulla voi myös seurata opiskelijoiden oppimista. Voisiko siis tutkimusongelmani olla esim. tämä: miten wiki vaikuttaa opiskelijan itsesäätelytaitoihin ja motivaatioon lukion äidinkielen opiskelussa?

Wikiin saa hyvin liitettyä esim. itsesäätelytaitoja ohjaavia kyselyjä. Toinen tutkimus- ja kehittämiskohde on opettajan antamat palautteet, jotka voivat vahvistaa tai heikentää opiskelijan motivaatiota. Miten motivaatioon vaikuttaa opiskelijoiden toisilleen antamat kommentit? Muuttuuko opiskelijan toiminta ja opiskelutottumukset? Voiko wiki vahvistaa motivaatiota ja kehittää itsesäätelytaitoja? Jos, niin miten?

Jätä kommentti